torsdag 6. november 2008

oppgaver 6. November


Test deg selv!


 

10) Forklar kommunikasjonsmodellen

Svar: kommunikasjonsmodellen: Avsender sender budskap så skejer det en kobling deretter kanal, avkobling, forstått budskap mottaker reagerer så skjer det en tilbakemelding.

 

11) Hva er en kommunikaskanal?

Svar: det finnes to hovedtyper av kommunikasjonskanal:

    - personlig kommunikasjon er at to eller flere personer kommuniserer i direkte kontakt. Det kan være foreksempel ansikt mot    ansikt,personlig   brev, sms, telefonsamtale eller e-post.

- ikke - personlig kommunikasjon er når du bruker massemedier som for eksempel tv, internett og aviser for og formidle budskap. 

 

12) Hva skjer når et budskap blir kodet?

Svar: Budskapet må få en form som mottakeren er i stand til å oppfatte. Hvis du har en mottaker som kommer fra ett annet land kan du ikke skrive ett brev på norsk, da er du nødt til og bruke riktig språk og rett design tilpasse målgruppen. Hvis du skal formidle dott reisemål fra den beste side må du gjøre så at den fremtidige gjesten også skal fange opp den gode stemningen, lukter og vakre naturinntrykk ut fra bilder og teksten i brosjyren og på nettsiden. Du eller en du har leid fra ett byrå må oversette brosjyreteksten til det språket den personen som eventuellt skal reise til dens språk. I den brosjyra burde det være noen fornøyde gjester, lokal mat, midnattssol, norlys og reisedyr.

 

13) Hva mener vi med persepsjonsprosessen?

Svar: All kommunikasjon er resultat av det ytre kommunikasjonen ( den vi ser eller hører) og en indre persepsjonsprosess. persepsjon er hvordan vi oppfatter inntrykkene vi får, og persepsjonsprosessen er det som skjer når disse inntrykkene blir avkodet og fortollet. Alt det som hjernen vår mottar blir sortert og filrettet. persepsjonsprosessen er forskjellig fra person til person og blir påvirket av:

- forholdet mellom avsender og mottaker

- mottakerens omstendigheter

- sosiale og kulturelle forhold

 

14) Hva er persepsjonsprosessen påvirket av ?

Svar: persepsjonsprosessen blir påvirket av;

- forhold mellom avsender og motaker.

- motakerens omstendigheter.

- sosiale samt kulturelle forhold.

 

15) Hva mener vi med støy i forbindelse med kommunikasjon?

Svar: Støy i forbindelse med komunikasjon menes med at omstendighetene rundt deg har betyding for hva du oppfatter. Hvis du foreksempel ukonsentrert, sulten eller trøtt, kan det gjøre at du reagerer på en måte enn hvis du er opplagt. Vi tolker inntrykk ut fra sosiale eller kulturelle forutsetninger. Ord og talemåter kan være forskjellig fra generasjon til generasjon. Vi kaller det støy når noe gjør at budksapet ikke blir oppfattet som det var mnt eller forsøkt formidlet.

 

16) Hva er toveis kommunikasjon?

Svar: toveis kommunikasjon vil si at sender og mottaker lytter og stiller spørsmål for å oppklare eventuelle missforståelser. Det er viktig at det er god kommunikasjon mellom gjesten og vertskap. Gjest og vertskap skal lytte til verandre, stiller spørsmål og diskuterer eventuelle alternativer.  

 

17) Hva kjennetegner god kommunikasjon?

Svar: Godt kjennetegn til en god kommunikasjon er at den er toveis, det vil si at det er to stykker som kommuniserer, lytter og stiller spørsmål. Oppklarer hvis det eksempel oppstår mossforståelser, at vertskap og gjest lytter til hverandre.

 

18) Hvorfor er det smart å bruke åpne spørsmål i møte med andre?

For da blir du oppfattet som intrissert og empatisk, man bygger tillit ved å stille spørsmål som viser at du har forstått og ved å være gode lyttere.

åpne spørsmål begynner gjerne med hva, hvem, hvilke, hvordan, hvor, hvorfor, og hvordan.

 

19) Gi eksempel på ledende spørsmål

Svar: Ekesempler på ledende spørsmål er
    -Har du farget håret?
    -Skal du ha reiseforsikring , eller skal du ta sjangsen på ikke å bli syk i utlandet? ( Dette er ett mer relevant spørsmål i forbindelse med vertskapslinja).

 

20) Gi eksempel på hvordan du kan bruke alternativspørsmål som reiseservice - eller resepsjonsmedarbeider

Svar: Du kan bruke alternativ spørsmål som reiseservice -eller resepsjonsmedarbeider , eksempler;

    -" Hvor mange personer (voksene/barn) skal være med på reisen"?
    -" Hvilke reisemål har du mest lyst til å reise til"?

    -" Når har du tenkt til å reise"?
    -" Hvor lenge har du tenkt til at feriereisen skal vare"?
    -" Hva slags aktiviteter er du innteresert i"?
    -" Hvor mange penger har du tenkt å bruke på selve reisen"?

 

21) Hva er grunnelementene i arkiv lytting?

Svar: Grunnelementene i aktiv lytting er
    -Ha kroppen vendt mot den som snakker.
    -Gi muntlig uttrykk for at du følger med på det som blir sakt (jaså, hm, sier du det..).
    -Stille spørsmål som kan utdype det som blir sakt.
    -Omfurmulerer aller gjenta det som blir sagt for å forsikre deg om at du har hørt riktig.
    -Pørve å gjenspeile følsene som blir formidlet (ikke smil hvis budksapet er trist).
    -Gjennfortelle delere av hovedinnholdet av samtalen for å tydelig gjøre at du er forstått

 

22) Hva er viktigst og huske på når du kommuniserer med

a)  Når du snakker med hørselshemmede er det viktigste å huske på;

    - God belysning kan gjøre det enklere å lese på munnen dermed må man ikke snakke for fort.

    - Informasjon over teletekst på tv. gjesten bør også ha mulighet for å kommunisere med hotellpersonalet via sms eller e- post

    - Skriftelig informasjon om begrep samt fluktveier i tilfelle nødsituasjoner.

 

b) Blinde eller svaksynte

Svar: Når du snakker med blinde eller svaksynte er det viktig å huske på;

    - åpne dører samt passasjer eller gang uten hindring.

    - gi tydelig beskrivelse av nærmiljøet (omgivelsen).

    - følge gjesten første gang til hotellrommet, til resturanten, til bastuen eller andre steder. da blir det lettere å finne frem senere på egenhånd.

    - gjesten bør få anledning til å berøre gjenstander for lettere å identivisere dem.

    - sørge for å gi tilpasset informasjon om beredskap samt fluktveier i tilfelle det oppstår en nødsituasjon.

 

23) Hvilke særskille behov kan gjester med psykisk funksjonshemming ha?

Svar: Gjester med psykiske funksjonshemming kan ha særskilte behov som:

- Et enkelt, men grammatisk korekt språk.

- Personlig kontakt.

- kommunikasjonshjelpemidler som piktogram (tgnoversikt), som kan gjøre det lettere å forstå.

 

24) Hva omfatter kompetansbegrepet?

Svar: Kompetansbegrepet omfatter:

- kunnskap (teoretisk / praktisk innsikt samt forståelse)

- ferdigheter (å kunne handle ut fra en situasjon en befinner seg i)

- erfaring (grunnlag for handlinger)

- egenskaper (å kunne "oppføre seg")

 

25) Hva er sosial kompetanse?

Svar: Sosial kompetanse er hvordan du behersker de ulike delene av kompetansebegrepet i møte med andre.

 

26) Hvordan kan vi øve opp den sosiale kompetansen?

Svar: Vi kan øve på den sosiale kompetanse ved å ta iniativ, håndhilse, øyekontakt, ansiktsutrykk, kroppsholdning, småprat, humor, stemme, tonefall, og språkbruk.

 

27) Hva betyr nonverbal kommunikasjon?

Svar: Nonverbal kommunikasjon betyr hvordan vi snakker med kroppen.

 

28) Gi eksempel på kulturelle forskjeller når det gjelder kroppsspråk

Svar:

- i deler av Italia plasserer de pekefingeren mitt på kinnet og roterer den rundt for å vise begeistring.

- i Hellas nikker de med hodet når de sier nei samt reiser de på holdet når de sier ja.

 

29) Hvilke faktorer avhenger en gest eller kroppsspråket av?

Svar: En gjest eller kroppsspråket avhenger av kultur, personlighet, bakgrunn, utdanning, omgangskrets, interesser samt situasjon.

 

30) Hva sier vi med kroppsspråket når vi drar oss i øreflippen?

Svar: Når vi drar oss i øreflippen sier vi med kroppsspråket at vi er tiltrukket av personen vi snakker med, eller tar avstand til samtalen.

 

31) Og hva sier vi med kroppsspråket hvis vi gjemmer tommelen i hånden?

Svar: Hvis vi gjemmer tommelen i hånden sier vi at kroppsspråket at vi har et problem vi sliter med.

 

32) Hva mener vi med personlig sone?

Svar: Personlig sone er en avstand (ca.42-120 cm) som gjelder til bekjente, som for eksempel resturander samt selskaper.

 

33) Hva mener vi med intimsonen?

Svar: Intimsone er en avstand (ca. 0-45 cm) som er reservert til kun venner samt kjæreste.

 

34) Hvordan viser vi med kroppsspråket at vi er i ferd med å avslutte samtalen og gå videre?

Svar: vi kan vise kroppsspråket at vi er i ferd med å avslutte samtalen og gå videre ved å trekke oss unna den personen vi snakker med, samt ved kroppen i den retning vi har tenkt til og gå.

 

35) Hvilken kleskode gjelder for et formelt arbeidsantrekk for menn?

Svar: ved formelt arbeidsantrekk for menn gjelder disse kledskodene:

- dress i mørk farge (svart, mørkeblått, grått samt brunt er de vanligste)

- lys skjorte med krage.

- mørke strømper i nypussede skinnsko.

- belte og slips som står til resten av klærne.

 

36) Hva mener vi med etikette?

Svar: etikette er skrevene samt uskrevene regler for skikk og bruk, alltså hvordan vi skal oppføre oss.

 

37) Hva var The grand tour?

Svar: "The grand tour" var allerede i 1600 - 1700 tallet en populær reise for velstående unge adelsmenn, der de dro rundt i Europa på en dannelsereise for å lære nettopp etikk. de studerte ved universiteter i land som Roma, london, Berlin eller Athen.

 

38) Skal mannen sitte til høyere eller til venstere for kvinnen ved bordet?

Svar: ved bordet skal mannen sitte til venstere for kvinnen.

 

39) Ligger kuverten/salatfatet ditt til høyere eller venstere for deg?

Svar: kuverten samt salatfatet ligger til venstere for deg ved bordet.

 

40) Hva betyr à la carte?

Svar: Når du bestiller middag à la carte, bestiller du fra en meny og forskjellen er at du ikke bestiller dagens.

 

41) Hva er å dekantere?

svar: å dekantere betyr å helle vin fra vinflasken over i en kaffel eller eventuelt en annen klaske.

 

42) Nevn de viktigste reglene for konversasjon.

Svar: de viktigste reglene for konverasjon er å sette i gang en samtale med de personene som sitter rundt deg, begynner med å vise intresse og stille enkle spørsmål. etter hvert som man blir tryggere på seg selv kan man stille mer personlige spørsmål. lytte er også en av de viktigste reglene, jo mer du lytter, jo mer vil den andre personen automatisk lytte til det du har og si ( så lenge du ikke dominerer samtalen). Tiltaleform samt å gi anerkjennelse, må også sies å være med da. Absolutt alle mennesker setter pris på å bli bekreftet.
 

1 kommentar:

Torill sa...

Bra besvart, men disse oppgavene skulle du skrive i googledocs slok at bare linken skulle ligger her på bloggen